Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczo-profilaktyczny.
Branżowa Szkoła Specjalna I Stopnia realizuje następujące cele:
-
Kształcenie kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności umożliwiające samodzielne i niezależne funkcjonowanie ucznia w przyszłości.
-
Osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów w dostępnym im zakresie za pomocą specjalnych metod.
-
Tworzenie wszechstronnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej dla uczniów.
-
Przygotowanie do wykonywania zawodu, pracy.
-
Stworzenie klimatu wzajemnej akceptacji, zrozumienia, życzliwości w celu przeciwdziałaniu przemocy.
-
Kształtowanie właściwych sposobów odreagowania negatywnych zachowań, a także wyeliminowanie niewłaściwych emocji, a tym samym stworzenie warunków do pomocy „samemu sobie”.
-
Stworzenie prawidłowej komunikacji w relacjach: nauczyciel- uczeń, uczeń- nauczyciel, uczeń- uczeń, nauczyciel- nauczyciel.
-
Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych.
-
Przygotowanie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i pełnienia różnych ról społecznych.
-
Przygotowanie uczniów do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy realizuje następujące cele, w szczególności:
1) wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju oraz tworzy pozytywnie oddziaływujące środowisko wychowawcze,
2) przysposabia uczniów do pracy, a w szczególności kształtuje określone umiejętności i nawyki praktyczne oraz sferę zachowań, która obejmuje rzetelność wykonywanej pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy,
3) kształtuje umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, umiejętności współżycia w grupie i przygotowuje uczniów do integracji ze społeczeństwem,
4) doskonali nabyte wiadomości i umiejętności przydatne w życiu codziennym i przysposabia do samodzielnego życia.