Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych w Wałbrzychu

ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

 

1. Organa szkoły stanowią:

1) dyrektor szkoły;

2) rada pedagogiczna.

2. Organa społeczne:

1) rada rodziców;

2) samorząd uczniowski.

3. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski uchwalają regulaminy w granicach dopuszczonych przepisami powszechnie obowiązującego prawa oraz niniejszym Statutem.

 

  • Dyrektor Szkoły kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

1. Inne zadania dyrektora szkoły:

1) sprawuje nadzór pedagogiczny;

2) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

3) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;

5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;

6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;

7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;

8) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;

9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;

10) współpracuje z pielęgniarką środowiskową sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną nad młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia w celu właściwej realizacji tej opieki.

  1. organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami młodzieży, dobrowolnie i nieodpłatnie;

  2. kształtowanie właściwej atmosfery pracy i stosunków międzyludzkich w szkole;

  3. zawiadamianie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim;

  4. zwalnianie ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia;

  5. po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszczenie do użytku programu nauczania przedstawionego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli;

  6. zapewnienie warunków do działania wolontariuszy w szkole;

  7. zawiadamia pisemnie w sposób przyjęty w szkole rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia o terminie każdego spotkania zespołu w sprawie opracowania i modyfikacji programu edukacyjno-terapeutycznego oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania ucznia wraz z możliwością uczestniczenia w tym spotkaniu.

18) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych przepisami. W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni w szkole, dyrektor szkoły jest obowiązany, nie później niż od trzeciego dnia od dnia zawieszenia zajęć zorganizować dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zawieszenie zajęć może nastąpić w razie wystąpienia na danym terenie:

    1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,

    2. nieodpowiedniej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,

    3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną

    4. innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

  • Dyrektor szkoły skreśla, w drodze decyzji administracyjnej, pełnoletniego ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem nauki. W uzasadnionych przypadkach, uczeń objęty obowiązkiem nauki może na wniosek dyrektora szkoły zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej placówki.

  • Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

  • Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

  • W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go inny nauczyciel, zgodnie z nadanym pełnomocnictwem.

  • Dyrektor odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym, współpracuje z doradcą zawodowym/koordynatorem ds. WSDZ w celu realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.

  • Dyrektor wspiera kontakty między uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole, a instytucjami zewnętrznymi.

  • Na zasadach określonych w ustawie powołuje kierownika praktycznej nauki zawodu. Kierownik praktycznej nauki zawodu działa w imieniu i z upoważnienia Dyrektora w celu realizacji zadań i celów określonych w Statucie.

Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania:

1.Wynikające ze statutu oraz z innych regulaminów wewnątrzszkolnych, obowiązujących w placówce.

2.W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:

1) przewodniczący Rady Pedagogicznej – dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych;

2) wszyscy nauczyciele i pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Zespole Szkół Zawodowych Specjalnych.

3.W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich.

4.Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:

1) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej na podstawie określonych standardów zewnętrznych i wewnętrznych;

2) tworzenie warunków umożliwiających każdemu uczniowi wszechstronny rozwój i osiągnięcie przez niego sukcesów w dalszej edukacji;

3) semestralne i roczne analizowanie, ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki nad uczniem (plany wychowawcze, systemy i standardy oddziaływań edukacyjnych);

4) kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków;

5) organizowanie wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia i samokształcenia nauczycieli;

6) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz instytucjami opieki nadrodziną, diagnozowanie środowiska uczniowskiego w zakresie zagrożeń i uzależnień;

7) zasięganie opinii rodziców i uczniów o ich oczekiwaniach wobec szkoły, pomoc i opieka psychologiczno-pedagogiczna nad uczniem oraz tworzenie bezpiecznych warunków przebywania młodzieży w szkole;

8) tworzenie sprawnego systemu informacji w szkole.

5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;

4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego;

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia ucznia z listy uczniów.

6. Rada Pedagogiczna opiniuje:

1) roczną organizację pracy szkoły – tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2) projekt planu finansowego szkoły;

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

5) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału dodatkowych czynności wynikających z zadań statutowych szkoły.

7. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

8. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

9. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub projekt zmian w statucie i przedstawia do uchwalenia.

10. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

11. Przewodniczący Rady:

1) przygotowuje i prowadzi zebrania Rady;

2) jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania;

3) nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego i ogólne informacje o działalności szkoły;

4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

5) zapoznaje członków Rady z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

12. Obecność członków na zebraniach Rady jest obowiązkowa.

13. W przypadku ważnych okoliczności przewodniczący może zwolnić członka Rady z obecności na zebraniu.

14. Członek Rady zobowiązany jest:

1) brać czynny udział w posiedzeniach Rady;

2) przyczyniać się do tworzenia dobrej atmosfery i należytego poziomu obrad;

3) realizować uchwały Rady Pedagogicznej;

4) przestrzegać postanowień prawa wewnątrzszkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora;

5) składać przed Radą Pedagogiczną sprawozdania z wykonania przydzielonych zadań;

6) nie ujawniać spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

15. Rada Pedagogiczna realizuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy szkoły.

16. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych zespołach nauczycielskich.

17. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.

18. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

19. Z zebrania Rady sporządza się protokół w terminie 7 dni od daty zebrania.

20. Protokół z zebrania Rady wraz z listą obecności jej członków podpisuje przewodniczący Rady i protokolant. Członkowie Rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu i jego zatwierdzeniu.

21. Podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej jest księga protokołów.

22. Księgę protokołów należy udostępnić na terenie szkoły nauczycielom, upoważnionym osobom zatrudnionym w organie prowadzącym lub sprawującym nadzór pedagogiczny.

23. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

24. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki podejmuje Rada Pedagogiczna, w dniu klasyfikacji rocznej w ostatnim roku nauki, na wniosek zespołu nauczycieli uczących i za zgodą rodziców ucznia.

25. Szczegółowy zakres uprawnień, zadań i tryb pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin rady pedagogicznej.

Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.

1. Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.

2. Kadencja Rady trwa rok.

3. W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu Rady Rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.

4. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.

5. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady.

6. Wybory do Rady Rodziców przeprowadzane są we wrześniu na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.

7. Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Klasową.

8. Rada Klasowa powinna liczyć nie więcej niż 3 osoby.

9. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice uczniów danego oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.

10. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.

11. Rada Klasowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły.

12. Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, przedstawiciela Rady Klasowej do Rady Rodziców szkoły może wybrać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym spośród wybranych członków Rady Klasowej.

13. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady Rodziców należy do obowiązków dyrektora.

14. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego Rady, zastępcę przewodniczącego i skarbnika (władze Rady).

15. Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.

16. Przewodniczący Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.

17. Skarbnik Rady Rodziców odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem zgromadzonym przez Radę, w porozumieniu z przedstawicielem Rady Pedagogicznej.

18. Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, nie rzadziej niż raz do roku.

19. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie posiedzenie Rady zwołuje jej przewodniczący.

20. Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem jej przewodniczącego.

21. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady.

22. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

23. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady Rodziców, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.

24. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

25. Członkowie Rady Rodziców mają prawo do:

1) dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo i opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych;

2) uchwalania w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo profilaktycznego szkoły. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny;

3) Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną;

4) opiniowania szkolnego zestawu programów nauczania;

5) wypowiadania opinii w różnych sprawach dotyczących szkoły;

6) głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.

26. Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.

27. Źródłem funduszy Rady są dobrowolne składki rodziców.

28. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

29. Pisemne wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady mogą składać:

1) Dyrektor;

2) Rady Klasowe;

3) Samorząd Uczniowski.

30. Podstawą działalności finansowej Rady jest roczny preliminarz obejmujący planowane przychody i wydatki.

31. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.

32. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.

 

W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”.

1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

3. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

4. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

5. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;

5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;

6) Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania z zakresu wolontariatu.

Organy Szkoły współdziałają w wykonywaniu swoich obowiązków poprzez:

1. Informowanie pozostałych organów o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach, a także o innych sprawach istotnych dla osiągnięcia celów i zadań Szkoły;

2. Przedstawianie swojej opinii lub stanowiska w danej sprawie, nawet jeśli obowiązek taki nie wynika z przepisów prawa, nie naruszając jednak kompetencji organu uprawnionego do podjęcia decyzji;

3. Umożliwienie przez organy kolegialne udziału pozostałych organów w swoich posiedzeniach z możliwością zabrania głosu doradczego;

4. Organem odpowiedzialnym za organizację współdziałania pomiędzy organami Szkoły jest Dyrektor, który w tym zakresie:

1) odpowiada na zapytania pozostałych organów, w zakresie działania tychże organów;

2) na wniosek organu organizuje spotkanie Dyrektora z tym organem lub spotkanie kilku organów.

Spory między organami i sposoby ich rozstrzygania:

1) rozstrzyganie sporów między organami szkoły odbywa się w oparciu o obowiązujące przepisy prawa;

2) obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie szkoły;

3) w sprawach spornych pomiędzy organami szkoły rolę mediatora, zależnie od tego, kto jest zaangażowany w spór, przyjmują kolejno: dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców;

4) po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozwiązania sporu wewnątrz szkoły, każdy z organów może zwrócić się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Spory, w których stronami są uczniowie rozwiązuje w kolejności:

1) nauczyciel, w obecności którego doszło do konfliktu lub do którego zgłoszą się uczniowie o pomoc;

2) wychowawca;

3) pedagog szkolny lub psycholog;

4) dyrektor szkoły.

Spory, w których stronami są nauczyciele i uczniowie, rozstrzyga dyrektor szkoły.

  • Dyrektor i przedstawiciel rady rodziców jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych między nauczycielem a rodzicem.

  • Konflikty między nauczycielami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły.

  • Spory, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozstrzyga organ prowadzący szkołę lub Dolnośląski Kurator Oświaty.

Podmiot udostępniający informacje: Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych w Wałbrzychu Data stworzenia : 2023-03-27 09:58 Autor : zszs@nowybip.pl Data publikacji : 2023-03-27 09:58 Osoba udostępniająca na stronie : zszs@nowybip.pl Data ostatniej modyfikacji : 2023-03-29 08:34 Osoba modyfikująca : zszs@nowybip.pl